Your browser does not support JavaScript!


Czas to główny wróg Twojego Transita!

Codzienna pielęgnacja wydłuża żywotność samochodu. Co jednak jeśli nieco zaniedbaliśmy ten aspekt, bądź minęło sporo czasu od ostatniej kontroli? Nie daj się zaskoczyć – zadbaj o bezpieczeństwo i komfort jazdy, sprawdzając aktualny stan techniczny swojego samochodu. Od czego warto zacząć?

OLEJ SILNIKOWY


olej silnikowy

Olej silnikowy jest kluczowym elementem prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Jego podstawową funkcją jest zmniejszenie tarcia pomiędzy współgrającymi elementami oraz właściwości chłodzące. Sprawdza się również w roli zabezpieczenia przed korozją.

Z upływem czasu – olej silnikowy zaczyna tracić swoje właściwości. Jest poddawany zmianom temperatury, wychwytuje zanieczyszczenia i opiłki metalu ze zużywających się podzespołów. Pogarszają się jego właściwości smarne.

Kiedy wymieniać olej?
Doświadczenie wskazuje na przebiegi od 10 000 do 20 000 km (zależnie od oleju).
Przy wymianie oleju warto również zainwestować w nowy filtr oleju .

ROZRZĄD


Wymiana rozrządu to czynność, która czeka – prędzej czy później – niemal każdego właściciela samochodu z silnikiem spalinowym. Wymiana co 100 000 – 120 000 kilometrów lub co 5 lat. Trzeba ją także przeprowadzić po kupnie używanego auta. Nigdy nie wierz w zapewnienia sprzedawcy, że zrobił to miesiąc temu.

KLOCKI HAMULCOWE



Trudno dokładnie określić, co ile kilometrów powinno się wymieniać klocki hamulcowe. Wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu.
Auto wykorzystywane do wyjazdu na średnie i długie trasy: 60 000 km.
Poruszanie się głównie po mieście, wymiana zalecana po: ok. 30 000 km.
Jeśli żadne objawy nie występują: 30 000 - 50 000 km, przy czym przyjmuje się średnio, że tarcze hamulcowe wymienić można co drugą wymianę klocków.

FILTR POWIETRZA

Filtr powietrza stanowi element układu dolotowego. Wychwytuje zanieczyszczenia, które mogłyby dostać się wraz z powietrzem do silnika. Zatkany filtr powietrza może spowodować wzrost zapotrzebowania na paliwo i spadek mocy. Zaniedbanie tego elementu może mieć negatywny wpływ na silnik, cylindry, jak i tłoki.

Skąd wiedzieć, że nadeszła pora na kupno nowego filtra powietrza?
Najbezpieczniej jest go wymieniać co 15 000 km lub co rok, zależnie od stopnia eksploatacji. Czynność tę można połączyć np. z wymianą oleju i filtra oleju. Największe ryzyko stanowi jazda po mieście oraz w miejscach o wysokim zapyleniu.

Filtr paliwa

Filtr paliwa

Stoi na straży oczyszczania paliwa. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych – m.in. z zastosowania w jednostkach wysokoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej. W układach zasilania silników o zapłonie iskrowym stosuje się tylko siatkowe filtry zabezpieczające oraz małe papierowe filtry przewodowe. Filtr przewodowy montuje się w silniku, co do zasady, pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego papieru.
Wymiana filtru paliwa po: 20 000 – 50 000 km.

Czy wiesz, że... ?

Pozostałe nasze artykuły na blogu: