Handel częściami – jak wygląda w innych krajach?
Każdy kraj charakteryzuje się różnym stopniem rozwoju, różnymi obyczajami utartymi przez historię. Ma to swoje odbicie w obszarze kultury, nauki, jak również w gospodarce i handlu. W przeszłości handel uzależniony był od warunków geograficznych – państwa z dostępem do morza, czy dużych rzek miały przewagę nad innymi. Wykorzystanie sił natury przyspieszało transport, jak i rozszerzało możliwości terytorialne potencjalnych transakcji. Wraz z rozwojem technologii i techniki udało się człowiekowi ,,wyprzedzić” naturę. Transport konny, czy rzeczny zastąpiono usługami pocztowymi. Pojawiły się samochody, samoloty, czy nawet drony. Skupmy się jednak na motoryzacji. Jak wygląda w dzisiejszych czasach sprzedaż części samochodowych w różnych częściach świata?
Afryka
Jest to najmniej rozwinięty kontynent pod względem handlu, jak i technologii. Jest to bardzo duży rynek zbytu jeśli chodzi o części używane – są one łatwiej dostępne od części nowych i oryginalnych. Producenci samochodów rzadko kiedy inwestują w salony z nowymi samochodami. Chyba, że w państwach bardziej rozwiniętych jak Egipt, czy RPA i Tunezja. Jak wygląda jednak tradycyjny, afrykański sklep z częściami? Zazwyczaj jest to działalność jednoosobowa. Właściciel ,,sklepu” jest jednocześnie sprzedawcą i dostawcą. Sprzedaż odbywa się na straganie, bądź specjalnie wyznaczonym kawałku ziemi. Ogranicza się zazwyczaj do sprzedaży bezpośredniej, bez możliwości wysyłki towaru.
Obok gotówki istnieje możliwość handlu zamiennego. Można wymienić np. artykuły spożywcze na zepsuty element swojego pojazdu. Stragan z produktami bardzo często znajduje się bezpośrednio przed domem sprzedawcy. Samo posiadanie biznesu z akcesoriami do samochodów ugruntowuje wysoką pozycję społeczną. Mogą sobie na to pozwolić bogatsi mieszkańcy małych miast, czy średni przedsiębiorcy w większych miastach. Należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od konkretnego państwa. W Egipcie sprzedaż wygląda inaczej niżeli w Etiopii, czy na Madagaskarze.
Azja Mniejsza
W tym rejonie sklepy wyglądają bardzo podobnie. Właściciel sklepu ma funkcję reprezentacyjną. Ubrany w garnitur, bądź koszulę i charakterystyczny, długi krawat wita potencjalnych klientów już w progu swojego sklepu. Otoczony mnogością części na widoku, różnorakimi kołpakami, uszczelkami, śrubkami zachwala jakość sprzedawanych produktów. W efekcie czego klient poza potrzebnymi częściami zabiera ze sobą jeszcze kilka gadżetów. Warto również zwrócić uwagę na to, że w żadnym państwie świata Fordy Transity nie są objęte takim kultem jak w tej części świata. Chromowane lusterka? Niskie zawieszenia? Niestandardowe alufelgi? Pluszowe fotele? Dziesiątki światełek na karoserii pojazdu? W Turcji takie rzeczy stanowią chleb powszechni. Ponadto produkcja większości części odbywa się w tym rejonie świata, więc istnieje olbrzymia ilość części zamiennych, jak i dodatkowych akcesoriów. Wybór prawie tak duży jak w naszym sklepie! Kupując w tamtym regionie - Nie zapomnij o targowaniu się. Ceny na półkach sklepowych częstokroć są zawyżone, a sprzedawcy świetnie wyszkoleni w negocjacjach! Dla niektórych brak negocjacji może zostać potraktowany jako obraza!
Europa Centralna
Sprzedaż stacjonarna w tym regionie powoli traci na znaczeniu. Dzięki Unii Europejskiej i strefie Schengen – granice straciły na znaczeniu. Stanowi to ułatwienie zarówno w podróżach, jak i w prowadzeniu biznesu. Dlatego firmy z tego regionu bardzo często rozszerzają swoją działalność i zakres terytorialny do całej Europy, bądź przynajmniej całej Unii Europejskiej. Za najlepszy przykład może posłużyć Transit Center. Z biegiem czasu, idącym postępem – poza sprzedażą stacjonarną rozwinęła się również sprzedaż wysyłkowa. Mały sklepik został zastąpiony wielkim magazynem. Prosta strona internetowa została zastąpiona rozbudowanym sklepem internetowym. Podejście do klienta cechuje profesjonalizm i szybkość. Klientowi zależy na szybkim przyjęciu zamówienia, wysyłce towaru oraz szybkiej dostawie. Lata praktyki potrafiły zminimalizować margines błędu do zera i zoptymalizować sam proces zakupy. W Internecie jest największa konkurencja, ponieważ jest tam największy wybór części. Przez to oferowane ceny muszą bardzo konkurencyjne – czyli najtańsze. Firmy z tego regionu, żeby zaistnieć na rynku, zrzeszają również właścicieli pojazdów w social mediach, forach internetowych, czy podczas różnego rodzaju zlotów.
Oczywiście – każdy sklep różni się od siebie, każde państwo jest rozwinięte w innym stopniu – dlatego tekst stanowi pewne uproszczenie. Proszę go potraktować z przymrużeniem oka (poza częścią o Transit Center). |