Handel częściami – jak wygląda w innych krajach?![]() Każdy kraj charakteryzuje się różnym stopniem rozwoju, różnymi obyczajami utartymi przez historię. Ma to swoje odbicie w obszarze kultury, nauki, jak również w gospodarce i handlu. W przeszłości handel uzależniony był od warunków geograficznych – państwa z dostępem do morza, czy dużych rzek miały przewagę nad innymi. Wykorzystanie sił natury przyspieszało transport, jak i rozszerzało możliwości terytorialne potencjalnych transakcji. Wraz z rozwojem technologii i techniki udało się człowiekowi ,,wyprzedzić” naturę. Transport konny, czy rzeczny zastąpiono usługami pocztowymi. Pojawiły się samochody, samoloty, czy nawet drony. Skupmy się jednak na motoryzacji. Jak wygląda w dzisiejszych czasach sprzedaż części samochodowych w różnych częściach świata? AfrykaJest to najmniej rozwinięty kontynent pod względem handlu, jak i technologii. Jest to bardzo duży rynek zbytu jeśli chodzi o części używane – są one łatwiej dostępne od części nowych i oryginalnych. Producenci samochodów rzadko kiedy inwestują w salony z nowymi samochodami. Chyba, że w państwach bardziej rozwiniętych jak Egipt, czy RPA i Tunezja. Jak wygląda jednak tradycyjny, afrykański sklep z częściami? Zazwyczaj jest to działalność jednoosobowa. Właściciel ,,sklepu” jest jednocześnie sprzedawcą i dostawcą. Sprzedaż odbywa się na straganie, bądź specjalnie wyznaczonym kawałku ziemi. Ogranicza się zazwyczaj do sprzedaży bezpośredniej, bez możliwości wysyłki towaru. ![]() Obok gotówki istnieje możliwość handlu zamiennego. Można wymienić np. artykuły spożywcze na zepsuty element swojego pojazdu. Stragan z produktami bardzo często znajduje się bezpośrednio przed domem sprzedawcy. Samo posiadanie biznesu z akcesoriami do samochodów ugruntowuje wysoką pozycję społeczną. Mogą sobie na to pozwolić bogatsi mieszkańcy małych miast, czy średni przedsiębiorcy w większych miastach. Należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od konkretnego państwa. W Egipcie sprzedaż wygląda inaczej niżeli w Etiopii, czy na Madagaskarze. Azja Mniejsza![]() W tym rejonie sklepy wyglądają bardzo podobnie. Właściciel sklepu ma funkcję reprezentacyjną. Ubrany w garnitur, bądź koszulę i charakterystyczny, długi krawat wita potencjalnych klientów już w progu swojego sklepu. Otoczony mnogością części na widoku, różnorakimi kołpakami, uszczelkami, śrubkami zachwala jakość sprzedawanych produktów. W efekcie czego klient poza potrzebnymi częściami zabiera ze sobą jeszcze kilka gadżetów. Warto również zwrócić uwagę na to, że w żadnym państwie świata Fordy Transity nie są objęte takim kultem jak w tej części świata. Chromowane lusterka? Niskie zawieszenia? Niestandardowe alufelgi? Pluszowe fotele? Dziesiątki światełek na karoserii pojazdu? W Turcji takie rzeczy stanowią chleb powszechni. Ponadto produkcja większości części odbywa się w tym rejonie świata, więc istnieje olbrzymia ilość części zamiennych, jak i dodatkowych akcesoriów. Wybór prawie tak duży jak w naszym sklepie! Kupując w tamtym regionie - Nie zapomnij o targowaniu się. Ceny na półkach sklepowych częstokroć są zawyżone, a sprzedawcy świetnie wyszkoleni w negocjacjach! Dla niektórych brak negocjacji może zostać potraktowany jako obraza! Europa CentralnaSprzedaż stacjonarna w tym regionie powoli traci na znaczeniu. Dzięki Unii Europejskiej i strefie Schengen – granice straciły na znaczeniu. Stanowi to ułatwienie zarówno w podróżach, jak i w prowadzeniu biznesu. Dlatego firmy z tego regionu bardzo często rozszerzają swoją działalność i zakres terytorialny do całej Europy, bądź przynajmniej całej Unii Europejskiej. Za najlepszy przykład może posłużyć Transit Center. Z biegiem czasu, idącym postępem – poza sprzedażą stacjonarną rozwinęła się również sprzedaż wysyłkowa. Mały sklepik został zastąpiony wielkim magazynem. Prosta strona internetowa została zastąpiona rozbudowanym sklepem internetowym. Podejście do klienta cechuje profesjonalizm i szybkość. Klientowi zależy na szybkim przyjęciu zamówienia, wysyłce towaru oraz szybkiej dostawie. Lata praktyki potrafiły zminimalizować margines błędu do zera i zoptymalizować sam proces zakupy. W Internecie jest największa konkurencja, ponieważ jest tam największy wybór części. Przez to oferowane ceny muszą bardzo konkurencyjne – czyli najtańsze. Firmy z tego regionu, żeby zaistnieć na rynku, zrzeszają również właścicieli pojazdów w social mediach, forach internetowych, czy podczas różnego rodzaju zlotów. Oczywiście – każdy sklep różni się od siebie, każde państwo jest rozwinięte w innym stopniu – dlatego tekst stanowi pewne uproszczenie. Proszę go potraktować z przymrużeniem oka (poza częścią o Transit Center). |
Author: Paweł Kokot |
Czy wiesz, że... ? | |