Your browser does not support JavaScript!


Najlepszy silnik do Transita w historii

Ford Transit jest produkowany nieprzerwanie od 1965 roku. Przez ponad 50 lat na rynku pojawiło się 8 generacji Forda Transita oraz tysiące dostępnych wersji i typów nadwozia. Duża rewolucja zaszła również w jednostce napędowej – silniku. Ford Transit od momentu powstania był dostępny w różnych wersjach z przeszło 30 różnymi silnikami. Jaki silnik Forda Transita był najlepszy?


Ford Transit Silniki – krótka historia


Pierwszy w historii Ford Transit van miał silnik 1.3l Taunus V4, zapożyczony od niemieckiego Forda Taunusa Transita. Występował on również w wersjach o pojemności 1.5l oraz 1.7l. Na większą pojemność zdecydowali się inżynierowie Forda w Wielkiej Brytanii, którzy oferowali do Transita MK1 silniki V4 Essex o pojemnościach 1.7l, 2.0l oraz V6 3.0. Alternatywny wybór stanowił silnik diesla Perkins albo York.



Jak oceniamy te silniki teraz? Wiele z nich działa do tej pory! Warto podkreślić, że to właśnie Transit MK1 był wykorzystywany przy 95% rabunków na bank w tamtym okresie. Policja podkreślała, że Transit jest w stanie osiągnąć prędkość samochodu osobowego przy znacznie zwiększonej powierzchni ładunkowej. To tworzyło mieszankę wybuchową! Silniki Forda Transit były niezawodne, sprawne i wyprzedzały swoją epokę. W sierpniu 1977 roku pojawiła się wersja Ford Transit 1978 1⁄2, znaną powszechnie jako Transit MK2. Rozszerzyło to gamę silników o benzynowe silniki Pinto 1.6/2.0 oraz jednostki Cologne V6 2.8, czy Essex V6 3.0. Wśród diesli nadal królowała jednostka Yorka o pojemności 2.4 litra. Dla porównania – na rynek australijski w tym samym czasie trafił silnik V6 4.1l. Z wprowadzeniem nowych modeli pojawiły się również nowe warianty silnika. Największą popularnością w Europie cieszyły się silniki benzynowe 2.3L Duratec oraz Duratorq TDCi w wariantach 2.2l, 2.4l oraz 3.2l. Na rynek europejski trafiały głównie samochody dostawcze z silnikami TDCI, które oferowały wysoką żywotność, stosunkowo niski poziom spalania oraz bezawaryjność.



Teraźniejszość, czyli silniki Transita w aktualnej ofercie


Polityka Forda skupia się na wsparciu nowych technologii oraz ochronie środowiska. Już za parę lat możemy spodziewać się, że wszystkie samochody – osobowe i dostawcze – sygnowane marką Ford będą miały silniki elektryczne. Teraźniejszość jest nieco inna. Na rynek europejski wprowadzone zostały nowe silniki EcoBlue o pojemności 2.0 litra.



Każdy wariant jest od kilku do kilkunastu KM mocniejszy od poprzednika 2.2 TDCi. Wyższy jest też moment obrotowy. Wtryskiwacze w czasie jednego cyklu spalania (trwa ułamek sekundy) wykonują 6 wtrysków paliwa do sprężonego w cylindrze silnika powietrza. Silniki EcoBlue oferują spalanie niższe o 15% od wcześniej używanej jednostki, jednakże wymagają zalewania zbiorników na płyn AdBlue, zgodnie z wytycznymi Euro 6.


Najmocniejszy silnik do Forda Transita

Pojawiło się kilka wyjątkowych egzemplarzy Forda Transit z niestandardowymi silnikami, zazwyczaj zapożyczonymi z innych samochodów. W 1971 roku zadebiutował SuperVan z silnikiem V8, generującym moc na poziomie około 400 KM.



Jego następca, SuperVan II otrzymał silnik Cosworth DFL osiągający prędkość maksymalną na poziomie 178 mil na godzinę. W 1994 roku Ford zaprezentował ostatniego SuperVana, którego wyposażył w jednostkę Cosworth HB. Z czasem, silnik zmieniono na bardziej praktyczny Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 o mocy 295 KM. W 2011 roku Ford zaprezentował model Transit SuperSportVan z turbodoładowanym silnikiem Duratorq 3.2, generującym moc na poziomie 198 KM. W tym samym roku zadebiutował nasz Drift Bus z silnikiem BMW M5 V8 o mocy ok. 440 KM!




A jaki Waszym zdaniem był najlepszy silnik do Forda Transita w historii?


Czy wiesz, że... ?

Pozostałe nasze artykuły na blogu