Ford Taunus Transit – samochód początkowo produkowany pod nazwą Ford FK1000 oraz Ford Transit 1250, dopiero w końcówce produkcji (1961 roku) zdecydowano się na nazwę Taunus Transit. Ford FK1000, Taunus Transit produkowany był w latach 1953 – 1965 w fabryce Forda w Köln-Niehl, Niemcy, oraz w zakładach montażowych zlokalizowanych w Azambuja (Portugalia) w latach 1964 – 1966.
Ford Taunus Transit jest bliźniaczym modelem do zbudowanego w latach 1957 – 1965 na wyspach (Wielkiej Brytanii) modelu Ford Thames 400E. Centrala Forda w Detroit nie widziała jednak sensu w opracowaniu dwóch osobnych modeli i zarządziła „Project Redcamp” do wspólnego rozwoju samochodów użytkowych w Europie. Projekt ten okazał się początkiem serii Ford Transit na świecie.
(fot: bonhams.com/auctions/20143/lot/257/)
Ford Taunus Transit występował w kilku wersjach Taunus 12M, Taunus 15M, Taunus 17M oraz FK1000/1250. Poza nową nazwą początkowo nie zmieniło się zbyt wiele. Model 1250 nadal wyposażony był w 1.5 litrowy silnik benzynowy, a silniki o pojemności 1.2 litra były dostępne jedynie w wersji 1000 Kombi oraz Van.
W kwietniu 1962 roku pojawiła się nowa wersja Forda Taunus o ładowności 800 kilogramów (G1BT). Charakteryzowała się ona mniejszym rozmiarem opon oraz obręczy. Ford Taunus G1BT posiadał bardziej ekonomiczny silnik o mocy 55 KM. Ford Taunus Transit 800 z powodzeniem zastąpił modele 1000 oraz 1250, oferowany był w prawie każdej wersji nadwozia z wyjątkiem wersji z podwójną kabiną pasażerską opartą na ramie.
We wrześniu 1963 roku Ford zdecydował się ponownie poprawić istniejący model i zaoferował swoim Klientom wersję Ford Taunus Transit 1500, która charakteryzowała się zwiększoną ładownością do 1500 kilogramów, oraz oferowana była z silnikiem benzynowym o pojemności 1.7 litra i mocy 60 KM (Taunus 17M). Model 1500 wprowadzał szereg zmian, m.in. wyposażony został w podwójne koła z tyłu, otrzymał wzmocnioną oś przednią oraz zmodyfikowany został układ hamulcowy ford transit.
Ford Taunus Transit 1500 oferowany był również w bardzo wyjątkowej wersji oznaczonej jako Westfalia. Model ten, to nic innego jak samochód kempingowy. Westfalia śmiało mogła konkurować z popularnym modelem Volkswagena Transporter T1. Taunus Transit Westfalia charakteryzował się podnoszonym dachem oraz pełnym zagospodarowaniem wnętrza w najbardziej niezbędne rzeczy do podróży.
W 1964 roku Ford po raz ostatni zdecydował się zmodernizować swój model Ford Taunus Transit i zaprezentował model z dwuprzewodowym układem hamulcowym wraz z serwem, trzypunktowym pasem bezpieczeństwa z przodu oraz układem 12V wraz z trójfazowym alternatorem. W grudniu 1965 roku* ostatni Ford Taunus Transit 1000 opuścił bramy fabryki w Kolonii w Niemczech. W tym samym miesiącu rozpoczęła się również sprzedaż następnej generacji Ford Transit.
(fot: bringatrailer.com/2016/03/29/cosmetically-restored-w-32k-kilometers-1965-ford-taunus-transit-fk-1250)
*na rynku południowej Europy modele Ford Transit Taunus były produkowane do połowy roku 1966 w fabryce Azambuja w Portugalii.