Your browser does not support JavaScript!


Ford Transit Custom vs Renault Trafic - porównanie

Ford Transit Custom MK3 (model 2023) i Renault Trafic III (najnowszy model, po faceliftingach) to dwa wiodące średnie samochody dostawcze w Europie. Każdy z nich oferuje wiele konfiguracji nadwozia: Transit Custom jest dostępny w dwóch długościach (L1/L2) z niskim dachem, podczas gdy Trafic występuje w dwóch długościach (L1/L2) i dwóch wysokościach (H1 niski, H2 wysoki). Oba są oferowane jako furgony lub wersje osobowe. Poniżej porównujemy ich kluczowe atrybuty – na podstawie danych z oficjalnych źródeł i opinii właścicieli.

Wymiary i pojemność ładunkowa

Transit Custom MK3 (2023) w wersji z krótkim rozstawem osi L1 ma około 5050 mm długości, rozstaw osi 3100 mm i wysokość 1972 mm. Dla porównania, Renault Trafic III (L1H1) ma około 5080 mm długości (rozstaw osi 3098 mm) i 1971 mm wysokości, oferując ~5,8 m³ przestrzeni ładunkowej.

Ford Transit Custom L1H1

Długość całkowita: 5 050 mm

Rozstaw osi: 3 100 mm

Wysokość: 1 972 mm

Pojemność ładunkowa: ~5,8 m³

Maks. ładowność: ≈1 350 kg (diesel)

Renault Trafic L1H1

Długość całkowita: 5 080 mm

Wysokość: 1 971 mm

Pojemność ładunkowa: 5,8 m³

Maks. ładowność: 1 222 kg


Ford Transit Custom L2H1

Długość całkowita: 5 450 mm

Rozstaw osi: 3 500 mm

Wysokość: 1 972 mm

Pojemność ładunkowa: ~6,8 m³

Maks. ładowność: ≈1 350 kg (diesel)

Renault Trafic L2H2

Długość całkowita: 5 480 mm

Wysokość: 2 498 mm

Pojemność ładunkowa: 8,9 m³

Maks. ładowność: 1 083 kg

Wnioski: Renault Trafic oferuje więcej przestrzeni pionowej (wyższy dach) i większą pojemność ładunkową, zwłaszcza w konfiguracji L2H2. Transit Custom jest nieco krótszy i utrzymuje wysokość poniżej 2,0 m (przydatne w garażach) oraz obsługuje wyższą ładowność brutto (~1 350 kg).

Silniki i osiągi

Oba samochody dostawcze wykorzystują nowoczesne silniki z turbodoładowaniem. Transit Custom MK3 jest oferowany z silnikiem Diesla 2.0L EcoBlue Forda o mocy 110–170 KM. Standardowo wyposażony jest w 6-biegową manualną skrzynię biegów (FWD) i oferuje 8-biegową automatyczną (opcja AWD przy wyższych mocach). Ford oferuje również opcję miękkiej hybrydy (MHEV) w niektórych wersjach Diesla, a także nową hybrydę plug-in (benzyna 2.5L + silnik elektryczny, 232 KM) oraz w pełni elektrycznego E-Transita Custom (silnik 100 lub 160 kW, zasięg ~337 km). Renault Trafic III jest dostępny wyłącznie z silnikiem Diesla: wczesne modele wykorzystywały 1.6L dCi (90–140 KM), podczas gdy lifting z 2019+ wprowadził 2.0L dCi (120–170 KM). Skrzynie biegów to 6-biegowe manualne, z 6-biegową dwusprzęgłową automatyczną dostępną dla 2.0 dCi w wyższych wersjach wyposażenia. Nie oferuje się jeszcze wersji hybrydowej ani elektrycznej Trafica.

Ford Transit Custom MK3

Silnik: 2.0L EcoBlue diesel, 110–170 KM

Moc: 110–170 KM (405 Nm dla 170 KM)

Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna (standard); 8-biegowa automatyczna (dostępna)

Alternatywy: Hybryda Plug-in (2.5L, 232 KM, ~50 km zasięgu EV) i Elektryczny (100/160 kW, ~337 km)

Renault Trafic III

Silnik: 1.6L dCi diesel (90–140 KM) lub 2.0L dCi (120–170 KM)

Moc: 90–170 KM (maks. 380 Nm)

Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna (standard); 6-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna (modele 2.0L)

Wersja elektryczna: Obecnie brak (brak Trafica hybrydowego/elektrycznego)

Wnioski: Oba pojazdy osiągają podobne moce maksymalne (~170 KM) i oferują nowoczesne silniki Diesla. Gama Forda jest szersza (z opcjami hybrydowymi/elektrycznymi) i obejmuje opcjonalny napęd AWD, podczas gdy aktualizacja Renault zwiększyła moc (+25 KM, +40 Nm) w silniku 2.0L. Silniki Transita mają tendencję do generowania wyższego momentu obrotowego, a nowe jednostki napędowe Forda dają mu przewagę w przyspieszeniu i opcjach napędów alternatywnych.

Zużycie paliwa i wydajność

Zużycie paliwa różni się w zależności od silnika i konfiguracji. Oficjalnie, Transit Custom 2.0L diesel zużywa średnio około 7,5 l/100 km (w cyklu mieszanym) w lżejszej wersji L1 (około 7,7 l/100 km w L2). Wariant hybrydowy plug-in jest oceniany na zaledwie 1,6–2,0 l/100 km (WLTP) dzięki zasięgowi elektrycznemu. Silnik Diesla 2.0L w Renault Trafic osiąga około 6,1–6,8 l/100 km (WLTP) w zależności od mocy i skrzyni biegów. W praktyce silniki Diesla z podwójnym turbodoładowaniem w Traficu są nieco bardziej ekonomiczne przy porównywalnym użytkowaniu.

  • Ford Transit Custom MK3: ~7,5–7,7 l/100 km (2.0L diesel, cykl mieszany); PHEV ~1,6–2,0 l/100 km.
  • Renault Trafic III: ~6,1–7,0 l/100 km (2.0L dCi, cykl mieszany).

Wnioski: Silniki Diesla w Renault Trafic są zazwyczaj oszczędniejsze, co może obniżyć koszty eksploatacji dla użytkowników pokonujących długie dystanse.

Technologia i funkcje

Oba samochody dostawcze oferują nowoczesne technologie komfortu i bezpieczeństwa. Transit Custom MK3 jest wyposażony w system multimedialny SYNC4 Forda, wyświetlany na dużym 13-calowym ekranie dotykowym (z wbudowanym modemem 5G i opcjonalnym asystentem głosowym Alexa). Obejmuje on systemy wspomagające kierowcę, takie jak Pre-Collision Assist, Lane-Keeping Aid, adaptacyjny tempomat, systemy monitorowania uwagi kierowcy i dostępne kamery 360°. Trafic III oferuje 8-calowy ekran dotykowy EASY LINK z nawigacją, radiem DAB i integracją ze smartfonem. Jego standardowy pakiet bezpieczeństwa obejmuje tylne czujniki parkowania, automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i alert zmęczenia kierowcy.

Ford Transit Custom MK3

Bezpieczeństwo: Pre-Collision Assist, utrzymanie pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, asystent znaków drogowych, monitorowanie uwagi kierowcy itp.

Multimedia: 13-calowy ekran dotykowy SYNC4 (5G, Android/Apple), sterowanie głosowe, Alexa

Inne technologie: Kierownica "mobilne biuro", opcjonalna kamera 360°, gniazdo zasilania Pro Power Onboard

Renault Trafic III

Bezpieczeństwo: Tylne czujniki parkowania, automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, alert uwagi kierowcy

Multimedia: 8-calowy ekran EASY LINK (nawigacja, Apple CarPlay/Android Auto, radio DAB)

Inne technologie: Modułowe biurko „mobilne biuro” w kabinie, 84 l przestrzeni na schowki

Wnioski: Ford Transit Custom jest bogaty w technologię, z większym ekranem dotykowym i opcjami wyższego poziomu (widok 360°, asystent głosowy). Renault Trafic jest prostszy, ale standardowo wyposażony w szeroki zestaw systemów wspomagających kierowcę i sprytne praktyczne dodatki (mobilne miejsce pracy, dodatkowe schowki).

Ceny i dostępność

Cena zależy od kraju, specyfikacji i wersji wyposażenia. W Polsce, bazowy Ford Transit Custom furgon kosztuje od około 150 000 zł (netto). Nowy Renault Trafic furgon startuje od nieco niższej ceny, około 145 000 zł (netto) za podstawowy model. Wersje o wyższym standardzie (Trend/Limited dla Forda; Pack Clim/Extra dla Renault) i dodatki (wersje brygadowe, automatyczna skrzynia biegów, wysoki dach) znacznie podnoszą ceny.

  • Ford Transit Custom MK3: od ~150 000 zł (netto) w Polsce.
  • Renault Trafic III: od ~145 000 zł (netto) w Polsce.

Wnioski: Cena bazowa Trafica jest nieco niższa, a oferowane w pakiecie plany serwisowe i dłuższa gwarancja (na niektórych rynkach) mogą dodatkowo zrekompensować koszty.

Niezawodność i konserwacja

Oba pojazdy mają udokumentowaną historię, ale nie są wolne od wad. Nowy silnik Diesla 2.0 EcoBlue w Transicie Custom miał kilka początkowych problemów: usterki wtryskiwaczy i serwisu olejowego w modelach z początku produkcji. Starsze modele Transita Custom (2018-2023) również miały problemy z filtrem DPF i zużyciem wtryskiwaczy. Renault Trafic III jest generalnie solidny: najnowsze silniki 2.0 dCi nie zgłaszały poważnych usterek, podczas gdy wcześniejsze jednostki 1.6 dCi mogły mieć problemy z wtryskiwaczami/DPF. Koszty części i serwisu są podobne dla obu pojazdów; części do Transita Custom (filtry, hamulce itp.) są szeroko dostępne i często nieco tańsze.

Ford Transit Custom MK3

Częste problemy: Wczesne silniki 2.0L EcoBlue miały problemy z wtryskiwaczami oraz rozrządem. Należy również zwracać uwagę na błędy systemu AdBlue przy intensywnej eksploatacji.

Serwis: Przeglądy co 2 lata/40 000 km; rozległa sieć dealerów; darmowa telematyka Forda pomaga śledzić interwały serwisowe. Gwarancja zazwyczaj wynosi 2 lata bez limitu kilometrów.

Renault Trafic III

Częste problemy: Obecny silnik 2.0 dCi jest generalnie bezproblemowy. Poprzednie wersje 1.6 dCi miały sporadyczne problemy z DPF/regeneracją i wtryskiwaczami. Czujniki w Traficu (asystent parkowania) mogą wymagać uwagi po intensywnym użytkowaniu.

Serwis: Renault w Polsce często oferuje pakiety serwisowe. Standardowy interwał to 1 rok/30 000 km lub 2 lata/40 000 km, w zależności od kraju. Dobra dostępność części w całej Europie.

Wnioski: Żaden z tych samochodów dostawczych nie jest wyjątkowo problematyczny.

Podsumowanie: Ford Transit Custom czy Renault Trafic?

Zarówno Ford Transit Custom MK3, jak i Renault Trafic III to doskonałe średnie samochody dostawcze, które kładą nacisk na nieco inne aspekty:

  • Ford Transit Custom MK3: Nowoczesne opcje napędowe (diesel, PHEV, EV) i zaawansowana technologia w kabinie. Nieco niższa cena wyjściowa, wyższa moc i moment obrotowy oraz kompleksowy system informacyjno-rozrywkowy. Niektóre wczesne modele Diesla miały problemy z wtryskiwaczami, ale aktualizacje poprawiły niezawodność.
  • Renault Trafic III: Oferuje więcej przestrzeni ładunkowej (zwłaszcza z wysokim dachem) i nieco lepsze zużycie paliwa. Standardowo wyposażony w szeroki zakres funkcji bezpieczeństwa i często dłuższy plan serwisowy. Brakuje opcji hybrydowych/elektrycznych, ale jego sprawdzona trwałość jest atutem.

Wybór zależy od priorytetów. Jeśli kluczowa jest maksymalna objętość ładunkowa, oszczędność paliwa i prosty silnik Diesla, Trafic jest solidnym wyborem. Jeśli ważna jest zaawansowana technologia, moc i możliwość przejścia na napęd elektryczny, przewagę ma Transit Custom. Tutaj nie ma złego wyboru. Jazda próbna i porównanie konkretnych konfiguracji pomogą Ci podjąć ostateczną decyzję.

Części Do Twojego Vana
 
Podaj słowo kluczowe
Zaawansowane wyszukiwanie
Transit Center in Europe