Your browser does not support JavaScript!


Historia Mercedes Sprinter – nowe oblicze dostawczaka

Pierwsza oficjalna prezentacja Mercedesa Sprintera I miała miejsce w 1995 roku podczas targów motoryzacyjnych. Był to pierwszy dostawczak Mercedes-Benz z własną nazwą modelową – Sprinter. Twórcy chcieli upodobnić komfort użytkowania vana poprzez upodobnienie go do samochodu osobowego. Poza poprawionymi właściwościami jezdnymi i trakcją, w Spinterze I możemy zobaczyć chociażby zegary z Mercedesa W124. Poprzednie modele nosiły oznaczenia liczbowe (T1). Zaprezentowanie nowego samochodu dostawczego było związane z utworzeniem nowej jednostki Mercedes-Beznz Vans, odpowiedzialnej za proces produkcji i dystrybucji Sprintera I na światowy rynek. Poza produkcją w niemieckich zakładach, Mercedes rozbudował także fabryki w Argentynie, Meksyku, Tajwanie oraz Rosji. Niemiecki samochód dostawczy był na tyle innowacyjny i zaawansowany technicznie, że uzyskał tytuł Samochodu Dostawczego Roku 1995.

Mercedes Sprinter Historia
Mercedes Sprinter 1995 Broszura

Rozbudowane wyposażenie Sprintera I

Pierwsza generacja Sprintera wyposażona była w hamulce tarczowe na każdej z osi, system ABS czy chociażby ESP (od 2002). Całkowicie odmieniono także stylistykę karoserii, nadając przedniej częściej wozu bardziej opływowego kształtu. Tendencja zapoczątkowana Fordem Transitem z 1985 roku jest kontynuowana jeszcze po dziś dzień, Mercedes zdecydował się na taki ruch dopiero w 1995 roku. Silnik nie generował już dodatkowego hałasu, ponieważ został umieszczony poza kabiną. Od samego początku model dostpy był z 3 różnymi rozstawami osi, 2 wysokościami oraz w dwóch długościach. Wersje osobowe dostępne były w wariantach 7-osobowym i 9-osobowym, podobnie jak miało to miejsce w przypadku VW LT. Duże zainteresowanie niemieckim dostawczakiem doprowadziło do przedłużenia produkcji Sprintera I pod nazwą ,,Classic” i wznowieniem produkcji na rynek rosyjski od 2013 roku. Największą bolączką Sprintera I była wrażliwość na korozję, która w przedwczesnym tempie pożerała karoserię pojazdu. Kierowcy mieli do dyspozycji dwie generacje silników wysokoprężnych: 2.3 litra o mocy 78KM oraz kultowy silnik 2.9l wykorzystywany wcześniej w klasach G i E o mocy 122 KM. Alternatywie dostępny był również silnik benzynowy o mocy 143 KM, jednak był on znacznie rzadziej stosowany. Bez względu na wersję silnika, pojazd można było wyposażyć w automatyczną skrzynię biegów.

Sprinter James Cook i inne wersje Mercedesa

Wśród oferowanych wersji Mercedesa Sprintera pierwszej generacji należy wymienić przeszklone furgony, popularnie wykorzystywane jako busiki do transportu ludzi. Wśród fabrycznych wersji wykonywanych na potrzeby transportu miejskiego znalazły się wersje 13-osobowe, 16-osobowe i 19-osobowe. Jeszcze przed początkiem XXI wieku w Mercedesach występował cyfrowy licznik kilometrów poniżej prędkościomierza. W dostępnych wersjach wyposażenia znalazła się manualna klimatyzacja, poduszka powietrzna oraz obrotomierz, zamiennie do tarczy zegara analogowego. W 1995 roku na rynku zadebiutowała wersja kamperowa, okrzyknięta nazwą Sprinter James Cook. Kamper Mercedesa wyposażony był w toaletę, kuchnię oraz miejsce do spania dla 4 osób. Nazwa nawiązywała do angielskiego podróżnika i odkrywcy. Na rynku można było również spotkać kultowe zabudowy Westfalia. W 1998 roku na rynku zadebiutowała wersja dostawczaka z napędem 4x4, przeznaczona dla największych wersji Mercedesa. W kolejnych latach pojawiły się także bliźniacze konstrukcje przeznaczone na rynek amerykański sprzedawane pod nazwami: Freightliner oraz Dodge Sprinter.

Mercedes Sprinter James Cook 1996
Mercedes Sprinter 1996 James Cook Kamper

Pierwszy facelift Sprintera I ->
 
Podaj słowo kluczowe
Zaawansowane wyszukiwanie
Transit Center in Europe