Your browser does not support JavaScript!


Projekt Redcap - geneza Forda Transita

Na początku lat 60. Ford w Europie działał w dwóch oddzielnych oddziałach: brytyjskim i niemieckim. Obydwa miały własne plany dotyczące następców dotychczasowych modeli, co prowadziło do wewnętrznej konkurencji. W Wielkiej Brytanii powstał już projekt Thames 800E, podczas gdy Niemcy koncentrowali się na swoich rozwiązaniach. Jednak na przełomie lat 1961/62 Henry Ford II, zaniepokojony kierunkiem rozwoju Forda w Europie, zapoczątkował inicjatywę wspólnego projektu.

Projekt Redcap

Z kwatery głównej Forda w USA wyszła inicjatywa, która przerodziła się w decyzję o wspólnym przedsięwzięciu pod nazwą ,,Common Van". Projekt ten, później nazwany ,,Project Redcap", miał na celu połączenie sił brytyjskiego i niemieckiego oddziału Forda w celu stworzenia uniwersalnego modelu dostawczego. Choć początkowo współpraca między zespołami inżynierów napotykała na trudności z powodu różnic mentalności, to dzięki Edowi Baumgartnerowi z USA udało się je przezwyciężyć.

Kluczowe założenia projektu

Jednym z głównych założeń nowego modelu była jego wszechstronność. Samochód miał być wytrzymały, niezawodny, pojemny, wygodny, ekonomiczny oraz łatwy w serwisowaniu. Konstrukcja samochodu miała odpowiadać szerokiej gamie zastosowań, co wymagało przemyślanego projektu od podstaw. Ważnym aspektem była również łatwość serwisowania, co zapewniono poprzez zamontowanie silnika z przodu.

Nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne

Transita prowadziło się na podobnym poziomie do samochodów osobowych. Inżynierowie zaczęli od zupełnie czystej kartki, co pozwoliło na stworzenie modelu odpowiadającego ówczesnym wymaganiom. Wprowadzono wiele nowatorskich rozwiązań, takich jak przednie zawieszenie oparte na belce oraz zastosowanie nowych silników V4, które miały maksymalnie skrócić długość przodu samochodu.

Prototypy i testy

Pierwsze prototypy powstały na bazie istniejących modeli, takich jak Bedford CA i Thames 400E. Prototypy te pozwalały na testowanie nowych podzespołów i silników. Pierwszy docelowy prototyp pojawił się w styczniu 1964 roku, a brytyjscy projektanci wprowadzili modyfikacje, takie jak podniesienie przednich reflektorów i zmiana atrapy chłodnicy. Wówczas nikt się nie spodziewał jak daleką drogę przejdzie Ford Transit i jego design, czego najlepszy przykład stanowi atrapa trail Ford Transit.

Intensywne testy

Prototypy przechodziły liczne testy na całym świecie, aby zapewnić ich niezawodność w różnych warunkach. Testy obejmowały jazdy po autostradach, gruntowych drogach, testy w tunelu aerodynamicznym oraz w skrajnych warunkach klimatycznych, takich jak zimy w Finlandii czy letnie upały w Portugalii.

Wprowadzenie na rynek

Początkowo projekt funkcjonował pod nazwą Redcap, ale ostatecznie przyjęła się nazwa ,,Transit", zaczerpnięta z modelu Taunus Transit. Samochód miał być produkowany w dwóch wersjach długości, z możliwością zastosowania różnych nadwozi. Ford Transit szybko zdobył uznanie dzięki swojej wszechstronności, wytrzymałości i nowatorskim rozwiązaniom. Jego sukces na rynku przyniósł Fordowi ogromne korzyści finansowe i umocnił pozycję marki w segmencie samochodów dostawczych.

Podsumowanie: Projekt Redcap

Projekt Redcap i jego finalny produkt, Ford Transit MK1, to przykład, jak współpraca międzynarodowa i innowacyjne podejście mogą przynieść rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Dzięki wspólnym wysiłkom inżynierów z różnych krajów, powstał model, który na lata wyznaczył nowe standardy w swojej klasie. Ford Transit do dziś jest symbolem niezawodności i wszechstronności, ciesząc się nieustającą popularnością na całym świecie. Pamiętaj, że części do dostawczaków znajdziesz w naszym sklepie internetowym.
 
Podaj słowo kluczowe
Zaawansowane wyszukiwanie
Transit Center in Europe